Under min andra dag i Hakodate valde jag att fokusera på motion och natur. Men fördelen när man rör på sig mycket är att man även bör äta och dricka lite mer än vanligt.

Likt förra resan till Japan har jag medvetet bokat in mig på ett schyst hotell efter flera nätter på Dans luftmadrass i Kita Senju. Hotellet Tokyu Stay levererar och jag vaknar upp fräsch och utvilad i mitt rum som luftkonditioneringen hållit svalt hela natten.

Tidig löptur till Cape Tachimachi

Frukost är det inte tal om då jag genast drar på mig mina löparkläder och beger mig ut på Hakodates gator från stadens västra till östra kust.

Jag har tänkt springa till en udde vid Mount Hakodates östra fot som heter Cape Tachimachi för att praktisera mindfullness eller något i den stilen.

Ödslig gata med lummiga träd på varje sida. En vit skåpbil kör bort från kameran.
Ingen stress denna sömniga och mulna tisdagsmorgon i Hakodate.
Två måsar står på en cementförhöjning vid en strandremsa. I fjärran höga lummiga kullar och hus.
Störra delen av löpturen gick längs med strandkanten vid stadens östra kust.
Tom hamn med stort ljust vågskydd gjort av cement. I fjärran en liten röd fyr och längre bort lummiga gröna kullar med hus.
Stor vågbrytare vid fiskehamnen nära slutet av sträckan.

Strax efter en fotopaus vid fiskehamnen nära Cape Tachimachi är jag rejält törstig i det mulna men ändå varma vädret. Min vattenflaska är kvar i kylen i hotellrummet.

Jag hälsar på en gammal dam som är ute och vattnar sina blommor i trädgården och överväger att fråga henne om ett glas vatten, men väljer att satsa på en dryckesfontän framme vid slutmålet.

Jag står vid en stenformation framför ett stängsel och innan det höga berg och klippor längs med kusten.
Framme vid riktmärket vid Cape Tachimachi. Turistjapanskan höll för att be om att få en bild tagen.
Att par sitter på en parkbänk på en udde vid kusten. I fjärran öppet hav och dimma. I förgrunden buskar med rosa blommor.
I den lilla parken på udden satt några turister och tog det lugnt.
Berg vid en udde på kusten. En del stenformationer finns ute i vattnet. I fjärran dimma.
Stilla havet så långt ögat kan nå.
Kustremsa med lummiga klippor till vänster och en stad längs med vattnet i fjärran.
Centrala Hakodate sett från Cape Tachimachi.

Efter att ha hittat en dryckesfontän, fotograferat kusten och känt mig snuskigt nöjd med semestern hittills drar jag tillbaka samma fyra kilometer till hotellet och tappar upp ett kallt bad.

Hotellfrukost på fiskmarknad

När jag bokade boendet Tokyu Stay valde jag att inkludera frukost. Vid incheckningen insåg jag att det var onödigt då stadens populära fiskmarknad bokstavligt talat låg ett stenkast från lobbyn.

Frukostbiljetterna på hotellet gällde dock till sjutton olika matställen på fiskmarknaden. Briljant! Här hade någon tänkt till.

Gata på fiskmarknad. Till höger och vänster ser man restauranger med bilder på mat på skyltar.
Vid lunchtid hade det lugnat ned sig med folk på marknaden.
Bricka med skålar och fat med mat. I dem finns soja, lax, soppa, en skål med fisk och skaldjur och ven en kopp te.
Typisk frukost eller lunch på marknadens matställen. Här misosoppa, grönsaker, lax och en skål med fisk, rom och skaldjur.

Tåg till Onuma Quasi-National Park

Direkt efter lunchen bär det av till Hakodate Station för att ta ett av de två tågen till naturreservatet Onuma Quasi-National Park. Ett av dem tar en dit på 44 minuter, ett annat på 27 minuter.

Det blir det förstnämnda och innan avfärd reserverar jag även en sittplats på mitt tåg till Sapporo imorgon eftermiddag. Oftast kan man bara kliva på ett tåg med ett Japan Rail Pass, men vissa kräver (kostnadsfri) platsreservation.

Tom perrong på en tågstation. Till höger står ett kort vitt och grönt tåg med en vagn.
Inte mycket aktivitet vid Hakodate Station denna eftermiddag. Min korta vagn ska precis avgå.
Ung japansk man sitter ensam vid fyra tågsäten och tittar ut genom fönstret.
Halvsovande medresenär på väg mot Onuma.

Väl framme vid tågstationen Onumakoen är det inte mycket aktivitet. Ett fåtal turister promenerar runt och det finns gott om cyklar att hyra för den fjorton kilometer långa sträckan runt Lake Onuma.

För 1 000 yen får jag hyra en cykel inklusive hjälm fram till och med 17:00. Den vänlige herren i affären instruerar mig på enkel engelska och höjer sadeln till absolut max innan jag beger mig iväg.

Det känns som en barncykel, men denna gång är det ju inte 70 kilometer långa Shimanami Kaido jag ska cykla.

Äldre japansk man i blåa kläder och keps står vid några uppradade cyklar.
Hyrcyklar fanns några minuters promenad från tågstation Onumakoen.
Rak och lång cykelväg jämte en bilväg. På båda sidorna är det tätt med buskar och träd.
Tyvärr såg större delen av sträck runt insjön ut såhär.
Blå cykel framför en sjö omgiven av buskar och tråd. Ett räcke gjort av trädstockar markerar cykelvägen.
Men det fanns också många delar med bra utsikt.
Smal promenadgång gjord av plankor går rakt in i en lummig skog.
På väg in i skogen vid en av sträckans flera markerade cykelstopp.
Jag står framför en sjö med några lummiga öar och i fjärran en vulkan omgiven av moln. Jag ler subtilt in i kameran.
Svalt och skönt framme vid strandkanten vid skogens slut. I fjärran syns vulkanen Mount Komagatake.
Står sjö omgiven av gröna landskap och en lummig vulkan i fjärran.
Bättre bild på Mount Komagatake från ett senare stopp.

Efter nästa halva sträckan är det dags för på en paus och efter att ha passerat flera stängda eller övergivna hus hittar jag till slut ett litet brunt fik med vita knutar längs med vägen.

”Sumimasen, aisukurimu arimasu ka?”, frågar jag och visst har de glass!

Övergivet och igenväxt hus byggt med tegelstenar längs med en bilväg.
Flera del hus längs med vägen var stängda eller övergivna, som här.
Choklad- och vaniljglass i strut framför ett brunt hus med vita knutar.
Behövlig glasspaus vid ett få öppna ställen längs med cykelsträckan.
En sjö omgiven av lummiga berg. I förgrunden är två snurrbåtar ankrade vid en liten brygga.
En del av det stora campingområdet mitt emot det lilla fiket.
Bilväg som böjer sig till höger. På båda sidor är det tätt med buskar och träd. Till höger finns ett rött hus med vita knutar och en altan.
Nästan som att vara och cykla hemma ute i Gottby.
Sjö med flera lummiga öar. En vit bro knyter ihop två av dem i fjärran. Himlen är molnig.
Mot slutet av sträckan fanns flera mindre öar hopknutna med vita gångbroar.

Sista halvtimmen av cykelturen visar sig solen och när jag lämnar tillbaka min cykel lackar svetten. Det är dags att ta mig till Tokyu Stay och tappa upp ännu ett kallt bad!

Tågstation utomhus. Till vänster är spåret, gräs och buskar. Till höger är perrongen.
I väntan på expresståget som tog mig tillbaka till Hakodate Station på 27 minuter.

Kvällspromenad till turistigt hamnområde

Efter mitt andra kalla bad för dagen drar jag på mig lite finare kläder, lägger smutstvätten i den enorma tvättmaskin som står i hallen i mitt rum och promenerar ner till Hakodates turistiga hamnområde.

Utöver fik och matställen precis vid vattnet finns här flera stora lagerlokaler i rött murbruk. Dessa står kvar från tiden efter att Hakodate öppnade upp för internationell handel och är nu fyllda med fina presentbutiker och restauranger.

Gata längs med en pir. Till vänster stora röda tegelhus. Ett är täckt med växter och har en vit text som lyder "Bay".
Vid början av den turistiga piren i södra Hakodate.
Två gammaldags lagerlokaler byggda med rött tegel. Mellan dem rinner vatten under en gångbro.
Gångbroar knöt ihop de stora lagerlokalerna.

Ett sent större mellanmål äter jag på den speciella hamburgarkedjan Lucky Pierrot. Denna kedja finns på sjutton platser i Japan, alla i Hakodate och verkar ha något sorts lokalt kultfölje. Jag rekommenderas att pröva en Chinese Chicken Burger. Visst!

Fasad för burgarkedjan "Lucky Pierrot". Fasaden är gul och har en clown som håller i en burgare som logotyp.
En av alla sjutton Lucky Pierrot i Hakodate. En annan låg några hundra meter bort.
Hand håller i en burgare med ljust bröd, isbergssallad och friterad kyckling.
God och prisvärd burgare som kostade mindre än det drinkunderlägg som jag köpte som souvenir.

Kyrkobesök för Mikael Frankmans skull

För att inte göra mina mycket gode vän, Skogcoast-lover och lärare i historia och religion Mikael Frankman besviken beger jag mig sedan till det närliggande historiska området Motomachi.

Efter att Hakodate öppnade upp för internationell handel 1854 flyttade många västerlänningar hit och bosatte sig vid detta område. Förutom på arkitekturen syns det också på områdets kyrkor, exempelvis den ryska ortodoxa kyrka som byggdes 1860.

Hakodate Russian Orthodox Church Holy Resurrection Cathedral är det officiella namnet på kyrkan som brann ner 1907 och byggdes upp igen 1916.

Gammal rysk ortodox kyrka med liten rund gräsmatta. Kyrkan är vit med ljusblått tak.
Tyvärr kom jag för sent för att se hur den ryska ortodoxa kyrkan såg ut invändigt.
Sluttande fin gata med träd på varje sida. I fjärran en hamn och lummiga berg.
På väg ner från området med Hakodates kyrkor för att ta spårvagnen tillbaka till hotellet.

En bit kvällsmat på fiskmarknaden

Efter att ha vilat en stund på mitt svala rum och sett över packningen för morgondagens tågresa till Sapporo inser jag att jag blivit lite hungrig igen.

Istället för att trycka i mig en påse Tough Gummy eller en liten platta Meiji Chocolate går jag tillbaka till Hakodate Morning Market!

Även om marknaden i enlighet med sitt namn är mest aktivt från tidigt på morgonen vid 06:00 fram till lunch finns det några restauranger som öppnar först på kvällen. En med stora fönster, mysig belysning och stora vattentankar med levande krabbor blir mitt val.

Ett stort och flera små akvarium med cirka 40 levande krabbor.
Några gäster valde ut vilka av dessa krabbor de ville äta innan de satte sig vid bordet.
Mysig bardisk, vilken två kockar står bakom och lagar mat. Dekoren i restaurangen är gjord av trå och det finns många taklampor.
Efter 21:00 anländer fler och fler gäster till restaurangen som stänger först vid 23:00.
Bardisk med en mörk tallrik med skivad grillad bläckfisk och mald pepparrot och majonäs. Även ett stop öl.
Grillad bläckfisk med mald pepparrot och majonäs. Perfekt lätt middag i kombination med en kall öl.

Väl tillbaka på rummet packar jag ner de sista av mina saker i väskan, lägger mina mobila enheter på laddning och kollar stegräknaren. Den står på 22 000 steg. Väl under täcket somnar jag direkt.